Stephanie van der Heijdt, Marketing Lead Oncology bij Servier

Bijvoorbeeld een infuus in een rugzak in plaats van aan een paal waardoor de patiënt mobieler is. Of een aangepast menu voor patiënten wiens smaak is veranderd door de chemo. ‘We zagen alleen dat deze creatieve oplossingen binnen het ziekenhuis bleven. Waarom zou je de initiatieven die werken niet delen met andere ziekenhuizen? Project de P. was geboren! Inmiddels hebben we al 10 projecten op de website staan. Aanmelden kan nog tot 1 april!’

Gezonde leefstijl
Een gezonde leefstijl en gezonde voeding kunnen het risico op darmkanker verkleinen. Om dat beter onder de aandacht te brengen staat deze periode een shake-fiets op het kantoor van Servier. Als je hierop fietst, gaat de mixer aan en kan je een heerlijke, gezonde smoothie bereiden. ‘Een ludieke actie om gezond eten en bewegen te stimuleren, ook binnen Servier. Maar voor gezondheid is sowieso ruim aandacht op de werkvloer’, vertelt Van der Heijdt. Zo neemt ze, samen met collega’s jaarlijks deel aan een door een collega georganiseerd voetbaltoernooi tegen kanker en de Zuiderzeekoers, om geld in te zamelen voor de Maag Lever Darm Stichting.

Best mogelijke voorlichting
‘Binnen mijn mogelijkheden wil ik mijn bijdrage leveren aan de best mogelijke informatievoorziening, naar artsen en patiënten. Op zo’n manier dat iedereen de juiste informatie krijgt en kan begrijpen. Ik wil naar een situatie toe waarin de patiënt toegang heeft tot betrouwbare informatie, en op basis daarvan een weloverwogen keuze kan maken voor zichzelf: de juiste behandeling op het juiste moment’ , zegt Van der Heijdt. ‘In het klein doen we dat ook, intern, tijdens de Darmkankermaand. Wij geven onze collega’s informatie over darmkanker en besteden hier ook aandacht aan op LinkedIn. Alle kleine beetjes helpen. Gisteren was het bij ons op kantoor bijvoorbeeld Dress in blue day. Op die dag gaat iedereen gekleed in het blauw. Omdat blauw de kleur van darmkanker is.’