Sebastiaan Lommelaars, Chiesi Pharmaceuticals

We geven niet op tot longziekten uit de lucht zijn

Astma en COPD zijn chronische ontstekingen van de luchtwegen, bij COPD-patiënten is het longweefsel daardoor beschadigd of zelfs vernietigd. COPD kunnen we helaas nog niet genezen. Mensen met COPD zijn vaak kortademig en benauwd. Dit komt doordat de luchtwegen gaan ontsteken door bepaalde prikkels van buitenaf. Met onze medicijnen kunnen we wel de symptomen verlichten.

Ook astma is niet te genezen. We weten nog steeds niet precies waarom sommige mensen astma krijgen en andere niet. Klachten die bij astma horen, komen regelmatig terug. Kleine prikkels in de lucht kunnen heel vervelend zijn voor astmapatiënten maar de symptomen zijn goed te bestrijden.
Mensen met cystic fibrosis (taaislijmziekte) krijgen naast problemen in het spijsverteringskanaal als eerste vaak bronchitis of longontsteking. Ook deze erfelijke aandoening is helaas nog niet te genezen.

We richten ons als Chiesi al meer dan tachtig jaar op het bestrijden van longziekten. En we geven niet op tot astma, COPD en cystic fibrosis ‘uit de lucht zijn’!

Sebastiaan Lommelaars, Chiesi Pharmaceuticals

Wij geven niet op tot longziekten uit de lucht zijn. Dit doen wij door continu te investeren in nieuwe geneesmiddelen. In 2017 hebben wij 22% van onze omzet aan R&D besteed. En wij gaan verder…
Iedereen, maar vooral de groep mensen met longaandoeningen heeft baat bij een goede luchtkwaliteit. CO2-uitstoot zorgt voor opwarming van de aarde wat op zijn beurt weer ernstige gevolgen kan hebben voor de luchtkwaliteit. Denk aan grotere hoeveelheden pollen en allergenen in de lucht, bosbranden, meer schimmels en hogere concentraties ozon en fijnstof. Patiënten met longaandoeningen ervaren deze negatieve effecten van de opwarming van de aarde.

We hebben dus alle reden om ons zorgen te maken over klimaatverandering. Als individu kan ik slechts een bescheiden bijdrage leveren, maar als bedrijf kunnen we meer doen. In Italië is Chiesi hier al actief mee bezig, vooral door tijdens de productie van onze geneesmiddelen zo min mogelijk CO2 uit te stoten, het verbruik van water en energie te beperken en afval te recyclen. Voor Nederland wilde ik verder gaan, en ik was blij verrast dat het management me alle ruimte gaf om hiermee aan de slag te gaan. “Zeg maar wat je nodig hebt” was de reactie. Dat we door de uitwerking van die plannen nu CO2-neutraal werken, maakte me zelfs trotser dan het feit dat ik brand manager werd, wat toch echt een heel mooie baan is.

In het terugdringen en waar onvermijdelijk compenseren van CO2-uitstoot zit voor zo ver ik kan zien de grootste kracht voor klimaatverandering. En omdat CO2-uitstoot vaak gepaard gaat met schadelijke stoffen voor mensen met longaandoeningen, snijdt het mes aan twee kanten. De eerste stap was een forse reductie in het gebruik van plastic. Bij al onze communicatie-uitingen wordt geen of alleen volledig biologisch afbreekbaar plastic gebruikt. Zowel onze marketeers als toeleveranciers moesten hier aan wennen maar uiteindelijk wordt iedereen creatief in het verzinnen van plasticvrije opties. Vervolgens is meat free Monday geïntroduceerd. Een beetje irritant vonden medewerkers, maar dat was bewust: het zette aan tot denken. En nu komen er steeds meer initiatieven vanuit onze medewerkers zelf. Eén van onze medewerkers gaat één dag in de week op de fiets op bezoek bij de artsen. Wie thuis groene stroom neemt, krijgt daar een vergoeding voor. En als compensatie voor onze CO2-uitstoot gaan we bomen planten in samenwerking met Staatsbosbeheer. In Afrika ondersteunen we een project met cooking stoves. Hiermee is de helft van de hoeveelheid hout nodig om te koken, wat veel CO2-uitstoot bespaart, maar ook de luchtkwaliteit in de hutten sterk verbetert. Gelet op de snelle toename van het aantal COPD-patiënten door binnenshuis koken op open houtvuur is dat een belangrijke stap om COPD te voorkomen.

We willen echt het goede voorbeeld geven aan Chiesi op corporate niveau, en ook aan andere farmaceutische bedrijven. Hopelijk gaan die deze lijn volgen. Voor nu ben ik al heel trots op Chiesi Nederland. Wij geven écht lucht aan mensen en ideeën.

Sebastiaan Lommelaars is brand manager respiratoir, Chiesi Pharmaceuticals