Coen van Gurp, Brandmanager Diabetes bij Boehringer Ingelheim.

Degenen die dit heel strikt toepassen, hebben binnen een paar weken al resultaat. Dat betekent wel een volledige aanpassing van het leefpatroon en die motivatie moet iemand kunnen opbrengen. Kortom, het moet draaien om de persoon en zijn specifieke situatie. Behandelaars zouden hierover vaker het gesprek moeten aangaan met de patiënt.’

De volgende stap
De diabetesbehandeling in Nederland richt zich nog erg op het verlagen van ‘suiker’. Daarin wordt afgeweken van andere landen. Dit heeft namelijk beperkt effect op het voorkomen van hart- en vaatziekten. De Europese richtlijn maakt een verschil tussen mensen met diabetes én hart- en vaatziekten en mensen met diabetes zonder hart- en vaatziekten. ‘Degenen met hart- en vaatziekten krijgen een andere behandeling om cardiovasculaire complicaties te voorkomen. In Nederland zijn we nog niet zo ver. Voor cardiologen is dat moeilijk te begrijpen. Zij zien vaak de complicaties van diabetes en beschouwen het daarom als een cardiovasculaire ziekte. Op deze patiënten spelen de Nederlandse richtlijnen echter nog niet in. Er worden daarom in sommige gevallen lokaal afspraken gemaakt tussen cardioloog, internist en huisarts om de patiënt zorg op maat te kunnen bieden, binnen de richtlijnen.’

De persoon centraal
‘Boehringer Ingelheim treedt op als partner in de zorg; naast geneesmiddelen willen we graag meedenken en bijdragen om patiënten met diabetes dichter bij gezondheid te brengen. Ik verwacht dat de behandeling steeds meer op de patiënt wordt afgestemd, zodat de persoon echt centraal staat. Zo kun je het verschil maken. Dat is mijn belangrijkste motivatie.’