Stephanie van der Heijdt, Servier

Ik geef niet op totdat kanker je leven niet meer beperkt

‘Helaas is voor veel vormen van uitgezaaide kanker nog geen genezing mogelijk. Maar gelukkig kan je wel steeds langer leven met kanker. Ik wil op mijn manier een bijdrage leveren om patiënten met kanker meer kwaliteit van leven te bieden. Door de impact van de ziekte zelf te beperken, maar ook door betere informatievoorziening, waardoor een patiënt weloverwogen keuzes kan maken en meer uit het leven kan halen.’ Aan het woord is Stephanie van der Heijdt, Marketing Lead Oncology bij Servier.

Ik wil op mijn manier een bijdrage leveren om patiënten met kanker meer kwaliteit van leven te bieden.

Stephanie van der Heijdt, Servier

Van der Heijdt studeerde Biomedische Wetenschappen in Leiden, maar na haar studie verruilde ze het lab voor een functie als arts-bezoeker bij Servier. Al snel maakte ze de overstap naar de marketingafdeling waar ze inmiddels tien jaar werkt. ‘De interactie met mensen spreekt mij meer aan dan het hardcore onderzoek’, vertelt Van der Heijdt. Haar specialiteit is oncologie. ‘Ik zorg ervoor dat onze key account managers voorzien worden van voorlichtingsmateriaal waarmee zij specialisten zo goed mogelijk kunnen uitleggen hoe en bij welke patiënten onze medicijnen wel en niet kunnen worden ingezet. Daarnaast ontwikkel ik patiënteninformatie voor de mensen die onze geneesmiddelen gebruiken.’ 

Opblaasbare darm

In maart, Darmkankermaand, heeft Van der Heijdt aan een aantal speciale acties meegewerkt om meer aandacht te vragen voor darmkanker. Iedere dag krijgen 38 mensen de diagnose darmkanker en overlijden er veertien mensen aan deze ernstige ziekte. ‘Omdat de darmen diep in je lichaam zitten is het voor mensen heel lastig om een goed beeld te krijgen van dit orgaan. Wij hebben daarom een opblaasbare darm aangeschaft die we deze maand in ziekenhuizen inzetten voor educatiedoeleinden’, vertelt Van der Heijdt. ‘De inflatable colon is zo groot dat je er daadwerkelijk in kan lopen. In de tunnel kan je van alles lezen over het functioneren van je darmen, maar ook over bijvoorbeeld de poliepen waaruit darmkanker kan ontstaan.’ Zo’n negen ziekenhuizen maken gebruik van de opblaasbare darm van Servier. De reacties zijn erg positief.

Project de P.

‘Maar we zetten ons breder in om het patiëntenwelzijn te verbeteren, vervolgt Van der Heijdt. Een collega van Servier lanceerde het project De patiënt centraal. Hij kwam erachter dat er in veel ziekenhuizen veel mooie initiatieven lopen die erop zijn gericht het leven van oncologiepatiënten makkelijker te maken. Bijvoorbeeld een infuus in een rugzak in plaats van aan een paal waardoor de patiënt mobieler is. Of een aangepast menu voor patiënten wiens smaak is veranderd door de chemo. ‘We zagen alleen dat deze creatieve oplossingen binnen het ziekenhuis bleven. Waarom zou je de initiatieven die werken niet delen met andere ziekenhuizen? Project de P. was geboren! Inmiddels hebben we al 10 projecten op de website staan. Aanmelden kan nog tot 1 april!’

Gezonde leefstijl

Een gezonde leefstijl en gezonde voeding kunnen het risico op darmkanker verkleinen. Om dat beter onder de aandacht te brengen staat deze periode een shake-fiets op het kantoor van Servier. Als je hierop fietst, gaat de mixer aan en kan je een heerlijke, gezonde smoothie bereiden. ‘Een ludieke actie om gezond eten en bewegen te stimuleren, ook binnen Servier. Maar voor gezondheid is sowieso ruim aandacht op de werkvloer’, vertelt Van der Heijdt. Zo neemt ze, samen met collega’s jaarlijks deel aan een door een collega georganiseerd voetbaltoernooi tegen kanker en de Zuiderzeekoers, om geld in te zamelen voor de Maag Lever Darm Stichting.

Best mogelijke voorlichting

‘Binnen mijn mogelijkheden wil ik mijn bijdrage leveren aan de best mogelijke informatievoorziening, naar artsen en patiënten. Op zo’n manier dat iedereen de juiste informatie krijgt en kan begrijpen. Ik wil naar een situatie toe waarin de patiënt toegang heeft tot betrouwbare informatie, en op basis daarvan een weloverwogen keuze kan maken voor zichzelf: de juiste behandeling op het juiste moment’ , zegt Van der Heijdt. ‘In het klein doen we dat ook, intern, tijdens de Darmkankermaand. Wij geven onze collega’s informatie over darmkanker en besteden hier ook aandacht aan op LinkedIn. Alle kleine beetjes helpen. Gisteren was het bij ons op kantoor bijvoorbeeld Dress in blue day. Op die dag gaat iedereen gekleed in het blauw. Omdat blauw de kleur van darmkanker is.’